Šta je kvačilo?

Kvačilo je mehanička naprava koja ima ulogu da spoji dva rotirajuća vratila motora i menjača.

Zašto nam je potrebno kvačilo?

U automobilu nam je kvačilo potrebno kako bi obrtni moment motora preneli na točkove. Kada startujemo motor automobila, radilica (kolenasto vratilo) motora počinje da se obrće i obrće se sve vreme dok je motor automobila uključen. Vaš automobil je i dalje u stanju mirovanja iako je motor uključen. Kada želimo da pokrenemo automobil, moramo motor spojiti sa točkovima.

To radimo tako što ortni moment motora spajamo preko kvačila sa menjačem koji je preko osovina i poluosovina direktno vezan za točkove.

 

Kako radi kvačilo?

 

Kvačilo funkcioniše pomoću trenja između korpelamele i zamajca.

Dok je kvačilo u funkciji, sve se vrti (radilica motora i snop menjača). Kada pritisnemo pedalu kvačila,

potisni ležaj pritiska centar lepeze korpe kvačila, što izaziva smanjenje pritiska na lamelu i ona se odvaja od zamajca. Preko ručice menjača ubacimo u željeni stepen prenosa polako popuštamo pedalu kvačila, vozilo počinje da se pokreće. Imajte u vidu da se radilica i dalje obrće.

 

Delovi kvačila

 

Set kvačila se sastoji iz dosta sitnih delova, ali glavne komponente seta kvačila su potisni ležajkorpa i lamela. Ova tri dela uglavnom sadrži svaki set kvačila, dok kod nekih tipova vozila u setu se podrazumeva i zamajac.

 

ZAMAJAC

 

Zamajac kvačila je povezan direktno na radilicu motora (kolenasto vratilo) i vrti se zajedno sa radilicom. Budući da kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem, radilica ne dobija konstantnu energiju, već se momenat ostvaruje eksplozijama u komoroma za sagorevanje (cilindrima) – što dovodi do sitnih fluktuacija u radu.

Te fluktuacije se izražavaju kroz vibracije u zupčanicima, jer se zupci međusobno udaraju pri svakoj fluktuaciji i proizvode vibracije. Kako bi se umanjio efekat vibracija, proizvođači su na radilicu ugradili zamajac, koji funkcioniše kao teg i stabilizuje njen rad.

Stvari postaju komplikovanije kada je u pitanju plivajući zamajac ili tzv. dvomaseni zamajac (dual mass flywheel – engl.). Potreba za plivajućim zamajcem je nastala kod turbo dizelaša, jer se ispoljavaju veće sile na radilicu.

Mnogi misle da je plivajući zamajac ekskluzivan za dizel automobile, ali sve više automobila sa turbo benzinskim motorima koji takođe imaju plivajući zamajac.

 

 

POTISNA PLOČA - korpa kvačila

 

Drugi važan deo seta kvačila je potisna ploča – korpa kvačila, koja je pričvršćena za zamajac.

Potisna ploča sa oprugama ima dve uloge:

- da drži set kvačila skupa i

- da ublaži silu koja nastaje pri okretanju i omogući slobodnu rotaciju

 

LAMELA

 

Između zamajca i potisne ploče nalazi se lamela. Površina lamele sadrži materijal sličan onome na kočionim pločicama i paknovima preko kojeg se trenjem ostvaruje kontakt sa zamajcem.

 

DRUK LAGER - potisni ležaj

Druk lager je povezan sa lepezom kvačila na jednom kraju i otpusnim mehanizmom na drugom kraju. Druk lager naleže na lepezu kod pritiska papučice kvačila, što odvaja lamelu od zamajca.

Postoje dve vrste potisnog ležaja:

Standardni – za čije funkcionisanje je zadužen glavni i pomoćni cilindar kvačila, kao i viljuška ležaja

Hidraulični – funkcioniše pomoću radnog cilindra i sastoji se od manje delova u odnosu na standardni

 

GLAVNI I POMOĆNI CILINDAR KVAČILA

Glavni cilindar kvačila (obično se nalazi u kabini vozila ispod pedale kvačila) sadrži rezervoar u kome se nalazi hidaulična tečnost poput one u kočionom sistemu, povezan je sa pomoćnim cilindrom kvačila    (nalazi se na zvonu menjača) pomoću cevi ili creva. Kada pritisnete pedalu kvačila, tečnost iz glavnog cilindra kvačila pogurate u pomoćni cilindar, čime se izaziva sila potrebna da se korpa kvačila pomeri-otvori i oslobodi lamelu i odvoji menjač od obrtnog momenta motora.

 

Kada se menja set kvačila?

Kao i mnogi auto delovi, kvačilo je potrošni deo koji se mora menjati kad tad. Ako ste razumeli princip funkcionisanja kvačila, jasno vam je da vremenom dolazi do trošenja lamele, tj frikcionih obloga na njoj.

Kada je lamela istrošena teško je postići efikasan prenos snage između motora i menjača.

Koliko dugo traje kvačilo zavisi od dosta toga, prvenstveno od stila vožnje.

U principu, fabrička kvačila mogu da potraju od 150 do 200 hiljada kilometara.

Zamenska kvačila poznatih proizvođača su (LUK, SACHS, VALEO, EXEDY, BLUE PRINT...) njihov interval zamene će biti nešto kraći.

Praksa je da se obavlja zamena čitavog seta kvačila, jer problem sa jednim od ovih delova obično podrazumeva i probleme u budućnosti sa ostalim delovima u setu kvačila.

Budući da zamena seta kvačila nije jeftin i jednostavan postupak, zamenom kompletnog seta kvačila se štedi na troškovima rada i višestrukom odlasku u servis.

 

Ako je vreme za zamenu seta kvačila na Vašem automobilu, pozovite DND Optiform doo i saznajte najpovoljniju cenu za set kvačila koji odgovara vašem automobilu.

Kontakt - Poručivanje

Ako imate dodatna pitanja budite slobodni da nas kontaktirate



U našoj ponudi se nalaze originalni i zamenski delovi za evropska, japanska, korejska i američka vozila. Naši kupci mogu poručiti delove za svoje vozilo putem naših brojeva telefona: +381 62 894 2002, +381 11 400 22 87 ili preko naše email adrese office@dndoptiform.rs; dndoptiform@gmail.com ili preko portala za poručivanje.
U željeno, zakazano i dogovoreno vreme kupci poručene delove mogu dobiti našom isporukom na svojoj adresi u Beogradu, ili preuzeti na našoj adresi: Krajiška 49a, 11080 Zemun.
Takođe, za naše kupce van Beograda vršimo i dostavu delova brzom poštom na celoj teritoriji Srbije u roku od 24h (danas poručite, sutra je roba kod vas na adresi) preko kurirskih službi (BEX, AKS i Post Express). Kupac plaća dostavu robe.

Radno vreme:

8:30 - 17:00